Pixel

Odpowiedzialność przewoźników za transport rzeczy nie jest tak oczywistą kwestią jak mogłoby się wydawać. Korzystając z ich usług, powinniśmy być świadomi tego, jak kształtują się granice tej odpowiedzialności.

Szkoda powstała z winy przewoźnika

Za szkody powstałe w bagażu podręcznym przewoźnik ponosi odpowiedzialność na zasadzie winy. Jeśli przewoźnik swoim świadomym działaniem lub rażącym niedbalstwem przyczynił się do powstania szkody, wówczas możemy się domagać wypłaty odszkodowania z tytułu poniesionych strat. Przyjmuje się bowiem, że to pasażer sprawuje pieczę nad bagażem podręcznym. Przewoźnik odpowiada jedynie za rzeczy powierzone mu przez pasażera, do których ten w takcie podróży nie ma bezpośredniego dostępu. Przepisy te dotyczą zarówno publicznych jak i prywatnych firm trudniących się przewozem osób.

Podobnie jak w przypadku innych szkód, to na poszkodowanym spoczywa obowiązek udowodnienia winy przewoźnika poprzez wskazanie związku przyczynowo-skutkowego. Jeżeli podczas podróży autobusem lub pociągiem umieszczona na półce bagażowej torba upadnie na podłogę, wskutek czego jej zawartość ulegnie uszkodzeniu, roszczenie odszkodowawcze będzie zasadne, gdy to niedbalstwo przewoźnika przyczyniło się do powstania szkody. Jeżeli półka była nieprawidłowo zamontowana, uszkodzona lub bagaż nie mógł być prawidłowo zabezpieczony na czas podróży, należy wykazać bezpośredni związek z wystąpieniem szkody.

Udokumentowanie szkody – utrata lub zniszczenie bagażu

Koniecznie zażądaj od przewoźnika spisania protokołu utraty lub zniszczenia bagażu. Należy w nim szczegółowo opisać okoliczności zdarzenia, szacunkowo wskazać czas i miejsce zdarzenia, dokładnie opisać rodzaj bagażu, wskazując co się w nim znajdowało. Na protokole powinna znaleźć się także pełna nazwa firmy, która świadczyła usługę przewozu. Możesz wymienić także ewentualnych świadków zdarzenia, którzy złożą stosowne oświadczenie i opatrzą je własnoręcznym podpisem. Sporządzony w dwóch egzemplarzach protokół (z ewentualnymi zastrzeżeniami i uzasadnieniami) powinien zostać podpisany przez Ciebie jak i przewoźnika. Dokument tego typu otwiera bowiem drogę do wszelkich roszczeń odszkodowawczych. Zanim jednak zdecydujesz się wystąpić na drogę sądową, spróbuj w kwestii odszkodowania porozumieć się najpierw z przewoźnikiem.

Uszkodzenie bagażu wskutek wypadku drogowego

Podróżując środkami komunikacji miejskiej, często w bagażu podręcznym przewozimy wartościowe rzeczy – laptopy, tablety, aparaty fotograficzne czy inne wartościowe przedmioty, których uszkodzenie może przysporzyć nam wiele problemów, a dodatkowo uszczuplić nasz portfel. Do kogo kierować jednak roszczenia odszkodowawcze jeśli nasz bagaż ucierpiał wskutek wypadku drogowego? Nie zawsze winien jest przewoźnik. Gdy pojawiają się problemy z jednoznacznym wskazaniem sprawcy wypadku, przewoźnicy często jednak próbują uniknąć wypłaty odszkodowania za doznane w takich sytuacjach starty. Jeśli do kolizji doszło w wyniku siły wyższej albo wyłącznie z winy poszkodowanego, lub osoby trzeciej, przewoźnik nie będzie odpowiadał za szkody w naszym bagażu. W sytuacji, gdy sprawcą kolizji jest inny kierowca to względem jego ubezpieczyciela możesz dochodzić naprawy szkód. Zadbaj o to, by policja wpisała do protokołu powypadkowego fakt uszkodzenia twojego bagażu podręcznego, gdyż znacznie ułatwi to dochodzenie roszczeń. Możesz także zabezpieczyć się spisując dane innych podróżnych, aby w sytuacji gdy ubezpieczyciel sprawcy będzie podważał okoliczności uszkodzenia bagażu, mogli oni być powołani na świadków zdarzenia. Dużą wartość dowodową mogą mieć także zdjęcia z miejsca zdarzenia.

Dowiedz się, jak możemy Ci pomóc

Skontaktuje się z Tobą nasz specjalista.

© 2024 Salvum
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Administratorami Twoich danych osobowych są podmioty tworzące Salvum Odszkodowania. Mamy siedzibę w Sulejowie przy ul. Koneckiej 41. Dane osobowe, które podajesz w formularzu przetwarzamy w celu kontaktu z Tobą oraz kierowania do Ciebie naszych ofert. Masz prawo w każdym czasie cofnąć swoją zgodę na kontakt i otrzymywanie od nas ofert dzwoniąc na infolinię +48 731 31 31 31, pisząc e-mail na adres biuro@salvum.com.pl lub list pod adres Salvum Odszkodowania, ul. Konecka 41, 97-330 Sulejów z dopiskiem "Moje dane osobowe". Tutaj dowiesz się więcej o regułach przetwarzania przez nas Twoich danych.