Pixel

Odpowiedzialność przewoźników za transport rzeczy nie jest tak oczywistą kwestią jak mogłoby się wydawać. Korzystając z ich usług, powinniśmy być świadomi tego, jak kształtują się granice tej odpowiedzialności.

Szkoda powstała z winy przewoźnika

Za szkody powstałe w bagażu podręcznym przewoźnik ponosi odpowiedzialność na zasadzie winy. Jeśli przewoźnik swoim świadomym działaniem lub rażącym niedbalstwem przyczynił się do powstania szkody, wówczas możemy się domagać wypłaty odszkodowania z tytułu poniesionych strat. Przyjmuje się bowiem, że to pasażer sprawuje pieczę nad bagażem podręcznym. Przewoźnik odpowiada jedynie za rzeczy powierzone mu przez pasażera, do których ten w takcie podróży nie ma bezpośredniego dostępu. Przepisy te dotyczą zarówno publicznych jak i prywatnych firm trudniących się przewozem osób.

Podobnie jak w przypadku innych szkód, to na poszkodowanym spoczywa obowiązek udowodnienia winy przewoźnika poprzez wskazanie związku przyczynowo-skutkowego. Jeżeli podczas podróży autobusem lub pociągiem umieszczona na półce bagażowej torba upadnie na podłogę, wskutek czego jej zawartość ulegnie uszkodzeniu, roszczenie odszkodowawcze będzie zasadne, gdy to niedbalstwo przewoźnika przyczyniło się do powstania szkody. Jeżeli półka była nieprawidłowo zamontowana, uszkodzona lub bagaż nie mógł być prawidłowo zabezpieczony na czas podróży, należy wykazać bezpośredni związek z wystąpieniem szkody.

Udokumentowanie szkody – utrata lub zniszczenie bagażu

Koniecznie zażądaj od przewoźnika spisania protokołu utraty lub zniszczenia bagażu. Należy w nim szczegółowo opisać okoliczności zdarzenia, szacunkowo wskazać czas i miejsce zdarzenia, dokładnie opisać rodzaj bagażu, wskazując co się w nim znajdowało. Na protokole powinna znaleźć się także pełna nazwa firmy, która świadczyła usługę przewozu. Możesz wymienić także ewentualnych świadków zdarzenia, którzy złożą stosowne oświadczenie i opatrzą je własnoręcznym podpisem. Sporządzony w dwóch egzemplarzach protokół (z ewentualnymi zastrzeżeniami i uzasadnieniami) powinien zostać podpisany przez Ciebie jak i przewoźnika. Dokument tego typu otwiera bowiem drogę do wszelkich roszczeń odszkodowawczych. Zanim jednak zdecydujesz się wystąpić na drogę sądową, spróbuj w kwestii odszkodowania porozumieć się najpierw z przewoźnikiem.

Uszkodzenie bagażu wskutek wypadku drogowego

Podróżując środkami komunikacji miejskiej, często w bagażu podręcznym przewozimy wartościowe rzeczy – laptopy, tablety, aparaty fotograficzne czy inne wartościowe przedmioty, których uszkodzenie może przysporzyć nam wiele problemów, a dodatkowo uszczuplić nasz portfel. Do kogo kierować jednak roszczenia odszkodowawcze jeśli nasz bagaż ucierpiał wskutek wypadku drogowego? Nie zawsze winien jest przewoźnik. Gdy pojawiają się problemy z jednoznacznym wskazaniem sprawcy wypadku, przewoźnicy często jednak próbują uniknąć wypłaty odszkodowania za doznane w takich sytuacjach starty. Jeśli do kolizji doszło w wyniku siły wyższej albo wyłącznie z winy poszkodowanego, lub osoby trzeciej, przewoźnik nie będzie odpowiadał za szkody w naszym bagażu. W sytuacji, gdy sprawcą kolizji jest inny kierowca to względem jego ubezpieczyciela możesz dochodzić naprawy szkód. Zadbaj o to, by policja wpisała do protokołu powypadkowego fakt uszkodzenia twojego bagażu podręcznego, gdyż znacznie ułatwi to dochodzenie roszczeń. Możesz także zabezpieczyć się spisując dane innych podróżnych, aby w sytuacji gdy ubezpieczyciel sprawcy będzie podważał okoliczności uszkodzenia bagażu, mogli oni być powołani na świadków zdarzenia. Dużą wartość dowodową mogą mieć także zdjęcia z miejsca zdarzenia.

Find out how we can help you

Our expert will contact you

© 2024 Salvum
By using this website you agree to the use of cookies in accordance with current browser settings.
The administrators of your personal data are the entities creating the Salvum Odszkodowania company with the office in Sulejów at ul. Konecka 41. The personal data you provide in the form are processed for contact and to send you our offers. At any time, you have the right to withdraw your consent to contact and receive offers from us by calling the hotline +48 731 31 31 31, by e-mail to biuro@salvum.com.pl or sending a letter to Salvum Odszkodowania, ul.Konecka 41, 97-330 Sulejów, with the annotation "My personal data". Here you will learn more about the rules for processing your data.