Pixel

Postępowanie likwidacyjne prowadzone przez ubezpieczyciela nieraz budzi zastrzeżenia. Świadomość praw i obowiązków ciążących na obu stronach – poszkodowanym/sprawcy i na likwidatorze - pozwala nieraz skrócić czas likwidacji szkody oraz przyczynia się do wyegzekwowania od ubezpieczyciela pełnego odszkodowania oraz innych należnych świadczeń. W dzisiejszym wpisie chcemy zwrócić Twoją uwagę na kilka istotnych kwestii.

Prawo do pojazdu zastępczego

W większości przypadków w ramach likwidacji szkody z AC lub OC sprawcy na czas naprawy uszkodzonego pojazdu poszkodowanym należy się samochód zastępczy. Zdarza się, że ubezpieczyciele traktują refundację kosztów najmu pojazdu zastępczego jako „roszczenie dodatkowe”. Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się Ci się bez względu na to czy powstała szkoda była szkodą całkowitą czy częściową. Nie ma tutaj znaczenia fakt, czy możesz w tym czasie korzystać z komunikacji publicznej, czy samochód wykorzystujesz do prowadzenia działalności czy do celów prywatnych. Pamiętaj jednak, że wynajęty samochód powinien mieć klasę zbliżoną do tego, którym jeździsz na co dzień, a informacji o zasadach uznawania refundacji kosztów najmu pojazdu zastępczego powinien udzielić Ci ubezpieczyciel.

W kilku przypadkach możesz się spotkać z odmową zwrotu poniesionych kosztów:

  • jeśli ubezpieczyciel udowodni, że posiadasz inny nadający się do wykorzystania samochód, którym mogłeś jeździć podczas naprawy tego uszkodzonego,
  • faktycznie nie korzystałeś z wynajętego pojazdu i nie jesteś w stanie przedstawić odpowiednich dowodów jego eksploatacji – faktur, rachunków za paliwo itp.

Ubezpieczyciel może ponadto zaniżyć wypłaconą kwotę o tzw. wydatki eksploatacyjne, które poniósłbyś użytkując w tym czasie swój własny pojazd, chodzi głównie o koszty paliwa czy zużycia ogumienia.


Prawo do pełnej informacji o odszkodowaniu

  • dostęp do zebranych informacji

Jako poszkodowany masz prawo do pełnej informacji o sposobie ustalenia wysokości odszkodowania, która dodatkowo powinna być przedstawiona w sposób dla Ciebie zrozumiały. Ubezpieczyciel powinien udostępnić Ci także wszelkie dokumenty i informacje, które zgromadził w celu ustalenia odpowiedzialności za szkodę.

  • kalkulacja kosztów

Towarzystwo ubezpieczeniowe powinno przekazać Ci także kalkulację kosztów naprawy pojazdu, na podstawie której ustalona została wartość odszkodowania.

Sprawdź: Co powinien zawierać kosztorys naprawy pojazdu

Ubezpieczyciel nie może ponadto tłumaczyć braku przedstawienia szczegółowej kalkulacji wskazując na fakt używania do wyceny samochodów specjalistycznego systemu informatycznego (np. Audatex, Info-Expert).

  • informacja o zmniejszeniu kwoty odszkodowania

Towarzystwo ubezpieczeniowe ma także obowiązek przedstawienia poszkodowanemu informacji o zastosowanych korektach: potrąceniach/pomniejszeniach wartości odszkodowania. Mimo to ubezpieczyciele często zaniżają wypłaty.


Prawo do terminowej likwidacji szkody

Czas likwidacji szkody według przepisów prawa (art. 14 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych) wynosi 30 dni od zgłoszenia szkody. Jedynie w uzasadnionych przypadkach, gdy ustalenie zakresu odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń jest skomplikowane, termin likwidacji szkody, czyli wypłaty odszkodowania może się wydłużyć do 90 dni.

W przypadku wystąpienia szkody w pojeździe objętej ubezpieczeniem autocasco wypłata odszkodowania powinna być dokonana – co do zasady – w terminie 30 dni licząc od dnia zawiadomienia zakładu ubezpieczeń o wypadku.


Prawo do reklamacji

Jeśli nie jesteś zadowolony ze sposobu przeprowadzenia likwidacji szkody, możesz złożyć u ubezpieczyciela reklamację: w formie pisemnej, ustnie (telefonicznie lub w oddziale ubezpieczyciela) albo za pośrednictwem poczty elektronicznej. Odpowiedź powinna zostać udzielona w formie pisemnej w ciągu 30 dni. W przypadku odrzucenia roszczeń, o ile ubezpieczyciel przewiduje taką możliwość, można odwołać się do ubezpieczyciela jeszcze raz. Jeśli to nie poskutkuje, możesz skierować do Rzecznika Finansowego wniosek o pomoc w Twojej sprawie, a dopiero w dalszej kolejności rozważ wstąpienie na drogę postępowania sądowego.

Sprawdź: Reklamowanie likwidacji szkody

Skutecznym sposobem na odzyskanie niedoszacowanej części odszkodowania jest odsprzedanie swojego prawa do odszkodowania. Zaniżanie wypłat jest bardzo częste, a wygodna forma odkupu, którą stosujemy w Salvum pozwala na uzyskanie dodatkowej gotówki bez konieczności występowania przed sądem i dopełniania wielu uciążliwych formalności.

Find out how we can help you

Our expert will contact you

© 2024 Salvum
By using this website you agree to the use of cookies in accordance with current browser settings.
The administrators of your personal data are the entities creating the Salvum Odszkodowania company with the office in Sulejów at ul. Konecka 41. The personal data you provide in the form are processed for contact and to send you our offers. At any time, you have the right to withdraw your consent to contact and receive offers from us by calling the hotline +48 731 31 31 31, by e-mail to biuro@salvum.com.pl or sending a letter to Salvum Odszkodowania, ul.Konecka 41, 97-330 Sulejów, with the annotation "My personal data". Here you will learn more about the rules for processing your data.