Likwidacja szkód w ramach ubezpieczenia OC nie zawsze spełnia nasze oczekiwania. Jak reklamować działania ubezpieczyciela i jakie kroki podjąć, by wyegzekwować swoje prawa?
W opinii osób poszkodowanych ubezpieczyciel często nie wywiązuje się ze swoich zobowiązań w sposób satysfakcjonujący. Warto dochodzić swoich praw i to zarówno w sytuacji gdy ubezpieczyciel nie likwiduje szkody w ramach ubezpieczenia OC w terminie (z reguły powinno to nastąpić w terminie 30 dni od zgłoszenia zdarzenia) lub gdy po prostu nie zgadzamy się z jego stanowiskiem. Często towarzystwa ubezpieczeniowe nie przedstawiają również dokumentacji, która miałaby to stanowisko popierać. Wskazane jest jednak, by wysuwając roszczenia względem ubezpieczyciela zachować odpowiednią ścieżkę postępowania: zaczynając od reklamacji, poprzez wniosek o podjęcie działań skierowany do Rzecznika Finansowego, w ostateczności wkraczając na drogę postępowania sądowego.
Reklamacje można złożyć pisemnie, ustnie (telefonicznie lub w oddziale ubezpieczyciela) albo za pośrednictwem poczty elektronicznej. Odpowiedź powinna zostać udzielona w formie pisemnej w ciągu 30 dni (w wyjątkowych sytuacjach 60 dni). W przypadku odrzucenia roszczeń, o ile ubezpieczyciel przewiduje taką możliwość, można odwołać się do ubezpieczyciela jeszcze raz.
Rzecznik Finansowy może podjąć działania dopiero po wyczerpaniu przez nas postępowania reklamacyjnego u ubezpieczyciela. Należy skierować do Rzecznika wniosek o podjęcie działań w indywidualnej sprawie. Jeśli Rzecznik uzna zasadne występuje wówczas do ubezpieczyciela w ramach postępowania skargowego. Wszelka korespondencja pomiędzy Rzecznikiem a ubezpieczycielem pozostaje do wglądu poszkodowanego. Istnieje również możliwość rozwiązania sporu przez Rzecznika Finansowego podczas pozasądowego postępowania, na które ubezpieczyciel ma obowiązek się stawić.
Jeśli nawet interwencja Rzecznika nie przyniesie efektów pozostaje wystąpienie na drogę sądową. Powództwo można wytoczyć na podstawie art. 20 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK według przepisów o właściwości ogólnej (tj. przed sąd właściwy dla siedziby pozwanego zakładu ubezpieczeń) bądź przed sąd właściwy dla miejsca zamieszkania lub siedziby poszkodowanego lub uprawnionego z umowy ubezpieczenia. W toku postępowania należy udowodnić zasadność swoich roszczeń. Należy jednocześnie pamiętać o tym, że roszczenia z umowy ubezpieczenia OC pojazdów mechanicznych przedawniają się z upływem 3 lat od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie (lub o osobie obowiązanej do jej naprawienia).
O nieprawidłowych praktykach stosowanych przez ubezpieczycieli można powiadomić także Komisję Nadzoru Finansowego – nie podejmuje ona co prawda działań w indywidualnych sprawach, ale jako organ nadzoru, w sytuacji gdy dochodzi do łamania przepisów prawa, może podjąć względem ubezpieczyciela szereg innych działań.
Jeśli masz zastrzeżenia co do kwoty wypłaconego odszkodowania, a dodatkowo przeraża Cię wizja uciążliwego i kosztownego postępowania sądowego warto zastanowić się na odsprzedaniem odszkodowania. Powierzając swoją sprawę specjalistom na co dzień zajmującym się odkupem odszkodowań komunikacyjnych, którzy posiadają stosowne kwalifikację a ponadto doświadczenie w prowadzeniu tego typu spraw, szanse na odzyskanie niedoszacowanej kwoty odszkodowania są naprawdę spore.
Skontaktuje się z Tobą nasz specjalista.
Salvum Odszkodowania
+48 731 31 31 31
biuro@salvum.com.pl
Konecka 41
97-330 Sulejów
NIP: 771-265-70-71