Kosztorys naprawy pojazdu powinien być sporządzony według określonego schematu i zawierać szczegółową specyfikację przeprowadzonych działań naprawczych. To z tego dokumentu poszkodowany kierowca powinien się dowiedzieć na jaką kwotę oszacowano szkodę i naprawę pojazdu.
W interesie osoby poszkodowanej jest zwrócenie uwagi na formę sporządzenia kosztorysu. Kalkulacja kosztów naprawy pojazdu to dokument o niemałym znaczeniu, gdyż to na jego podstawie wyliczane jest odszkodowanie. Kosztorys powinien być szczegółowy i powinien się w nim znaleźć wykaz:
części O (oryginalne/ serwisowe) – to części rekomendowane i dostarczane przez koncern samochodowy – produkowane przez sam koncern lub jego podwykonawców (części posiadają logo koncernu) części Q – części o tych samych właściwościach technicznych jak części O, produkowane przez dostawców na tzw. „pierwszy montaż”, produkowane z użyciem tej samej technologi jak w przypadku produkcji dla koncernu, jednak opatrzone logo rzeczywistego producenta, dostępne w niezależnych hurtowniach i sieciach sklepów części P – części porównywalnej jakości/ alternatywne, odpowiadają jakością tym stosowanym w montażu fabrycznym, jednak nie są dostarczane na pierwszy montaż części Z – zamienniki, nieuwzględnione w powyższych kategoriach
Kosztorys powinien wyszczególniać stawki oraz liczbę roboczogodzin wypracowanych zarówno przez mechanika samochodowego, blacharza czy lakiernika. Pozwala to porównać zastosowane w kalkulacji stawek poszczególnych specjalistów.
Ubezpieczyciel nie może ponadto tłumaczyć braku przedstawienia szczegółowej kalkulacji faktem używania do wyceny samochodów specjalistycznego systemu informatycznego (np. Audatex, Info-Expert).
Kalkulacja powypadkowa jest podstawą do roszczeń odszkodowawczych, dlatego kosztorys, który nie zawiera wymienionych wyżej elementów powinien wzbudzić podejrzenia o zaniżenie kwoty odszkodowania. Ubezpieczyciele stosują wiele wybiegów, by zaniżyć kosztorys naprawy pojazdu. Jeśli w wyniku wypadku uszkodzony został starszy samochód lub gdy uszkodzenia pojazdu są znaczne a naprawa kosztowna, ubezpieczyciele starają się wykazać zaistnienie szkody całkowitej. Udowadniają, iż koszty naprawy przewyższają wartość pojazdu sprzed wypadku i wypłacają poszkodowanemu znacznie zaniżone odszkodowanie. Często zaniżana jest sama wartość pojazdu przed wystąpieniem szkody.
W przypadku szkody częściowej ubezpieczyciele stosują metodę odwrotną – starają się pomniejszyć szacowane koszty naprawy:
Warto zgłosić się do firmy zajmującej się odkupem odszkodowań komunikacyjnych i sprawdzić czy ubezpieczenie, które otrzymałeś nie zostało zaniżone. Podmioty te działając na rynku odszkodowań i ubezpieczeń doskonale znają specyfikę działania towarzystw ubezpieczeniowych i mają doświadczenie w prowadzeniu spraw przeciw stosującym nieuczciwe praktyki ubezpieczycielom. Odkup to najszybsza i nie wymagająca angażowania czasu ani pieniędzy metoda odzyskania zaniżonej kwoty odszkodowania.
Skontaktuje się z Tobą nasz specjalista.
Salvum Odszkodowania
+48 731 31 31 31
biuro@salvum.com.pl
Konecka 41
97-330 Sulejów
NIP: 771-265-70-71