Pixel

Znacznie opóźniony lub odwołany lot może przysporzyć nie tylko wielu nieprzyjemności, ale i realnych finansowych strat. Spotkanie biznesowe lub inny samolot, na który mieliśmy zdążyć niestety na nas nie poczekają. Wszystkie sytuacje, w których to linie lotnicze przyczyniły się do nienależytego wykonania usługi są podstawą do roszczeń odszkodowawczych. Kiedy zatem pasażerowi linii lotniczych należy się odszkodowanie?

Sam fakt odwołania lub opóźnienia lotu nie przesądza automatycznie o konieczności wypłaty odszkodowania. Kluczowe w rozstrzygnięciu czy roszczenie względem linii lotniczych jest zasadne czy też nie, ma pojęcie „okoliczności nadzwyczajnych” oraz to czy linie lotnicze przyczyniły się swoim działaniem lub zaniechaniem działania do zaistnienia sytuacji będącej podstawą do roszczeń odszkodowawczych.

Odszkodowania za nienależycie wykonaną usługę

Podstawę do roszczeń względem linii lotniczych mogą stanowić następujące sytuacje:

  • odwołanie lub przesunięcie lotu bez poinformowania pasażera w odpowiednim 14- lub 7-dniowym terminie

Pasażerowie mogą starać się o odszkodowanie za lot odwołany lub opóźniony o więcej niż 3 godziny w porcie docelowym. Wysokość odszkodowania zależy od długości trasy przelotu i waha się pomiędzy 250 a 600 euro. Odszkodowanie w tej samej wysokości należy się także osobie, której odmówiono przyjęcia na pokład.

  • overbooking

Przypadki overbookingu zdarzają się coraz częściej, gdyż linie lotnicze zabezpieczając się przed nieobsadzeniem miejsc w samolocie sprzedają więcej biletów niż miejsc w samolocie. Prawo do odszkodowania traci jednak pasażer, który dobrowolnie zdecyduje się zrezygnować ze swojego miejsca i idąc niejako na ugodę z przewoźnikiem korzysta z oferowanych w takich sytuacjach voucherów lub innego rodzaju przywilejów. Tylko przypadki „odmowy przyjęcia na pokład” mogą być podstawą roszczeń względem linii lotniczych.

  • zmiana lotniska docelowego
  • zgubiony, dostarczony z dużym opóźnieniem lub uszkodzony bagaż (chyba że uszkodzenie to wynika z wady samego bagażu)

W zależności od długości planowanego lotu oraz opóźnienia możesz również mieć prawo do napojów, posiłków, komunikacji (np. bezpłatnej rozmowy telefonicznej), a w razie konieczności również do noclegu.

Przy ubieganiu się o odszkodowanie od linii lotniczych za nienależycie wykonaną usługę konieczne będzie odpowiednie udokumentowanie sprawy. Pomocne będzie z pewnością okazanie takich dokumentów jak karta pokładowa, potwierdzenie rezerwacji lotu czy umowa z biurem podróży.

Prawodawstwo europejskie na straży interesów pasażerów linii lotniczych

Ochrona prawna na podstawie europejskiego Rozporządzenia nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów przysługuje zawsze pasażerom lotów wykonywanych z kraju, który jest członkiem UE, niezależnie od tego, skąd pochodzi przewoźnik lotniczy wykonujący rejs. Gdy rejs realizowany jest z kraju spoza UE, warunkiem objęcia pasażerów tą regulacją jest to, by lot odbywał się do kraju pozostającego w strefie Unii oraz by przewoźnik był zarejestrowany w jednym z krajów UE.

Sytuacje wyłączenia odpowiedzialności

Pojęcie „nadzwyczajnych okoliczności” jest bardzo szerokie i nie do końca sprecyzowane są sytuacje, które można, a które należy uznać za takowe. Zdarzać się mogą przypadki nadinterpretacji tego pojęcia ze strony linii lotniczych, które będą starały się uniknąć wypłaty odszkodowania swoim pasażerom, dowodząc, iż nie mogły w żadnym wypadku zapobiec sytuacji, w której lot został znaczne opóźniony lub odwołany.

Za okoliczności nadzwyczajne, czyli takie, które pozostają poza kontrolą linii lotniczych, należy uznać zakłócenia w prawidłowym funkcjonowaniu portu lotniczego powstałe na skutek:

  • zamachu terrorystycznego,
  • ewakuowania lotniska na skutek informacji o zagrożeniu terrorystycznym,
  • strajku personelu lotniska,
  • problemów technicznych z samolotem, niebędących skutkiem zaniechania bieżących i okresowych napraw i przeglądów,
  • ogólnego zakazu lotów z powodu niekorzystnych warunków atmosferycznych, uniemożliwiających zapewnienie odpowiedniego bezpieczeństwa podczas startowania, lądowania czy samego lotu.

Kursy odwoływane są nie tylko z powodu ograniczającej widoczność mgły, śnieżyc, ale zdarza się że także z powodu nietypowych zdarzeń, stwarzających realne lub potencjalne zagrożenia. Przykład stanowić może erupcja islandzkiego wulkanu, która kilka lat temu spowodowała znaczne utrudnienia w kursowaniu samolotów znajdujących się w zasięgu przemieszczania się chmury z pyłami wulkanicznymi.

Warto również pamiętać o tym, że nawet w wyjątkowych okolicznościach, w razie potrzeby linie lotnicze są zobowiązane do udzielenia Ci pomocy podczas oczekiwania na nowy lot.

Dowiedz się, jak możemy Ci pomóc

Skontaktuje się z Tobą nasz specjalista.

© 2024 Salvum
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Administratorami Twoich danych osobowych są podmioty tworzące Salvum Odszkodowania. Mamy siedzibę w Sulejowie przy ul. Koneckiej 41. Dane osobowe, które podajesz w formularzu przetwarzamy w celu kontaktu z Tobą oraz kierowania do Ciebie naszych ofert. Masz prawo w każdym czasie cofnąć swoją zgodę na kontakt i otrzymywanie od nas ofert dzwoniąc na infolinię +48 731 31 31 31, pisząc e-mail na adres biuro@salvum.com.pl lub list pod adres Salvum Odszkodowania, ul. Konecka 41, 97-330 Sulejów z dopiskiem "Moje dane osobowe". Tutaj dowiesz się więcej o regułach przetwarzania przez nas Twoich danych.