Pixel

Zakup używanego samochodu za granicą i sprowadzenie go do Polski wymaga trochę wysiłku. Wiąże się to z załatwieniem licznych formalności i odwiedzeniem wielu urzędów. Na co musisz być przygotowany?

Przed przekroczeniem granicy

Zacznijmy od umowy kupna-sprzedaży samochodu, warto postarać się o sporządzenie jej w dwóch wersjach językowych. Dzięki temu nie będziemy musieli korzystać w Polsce z pomocy tłumacza przysięgłego – bez polskiej wersji nie zarejestrujemy auta.

Nie wolno nam też zapomnieć o odebraniu od poprzedniego właściciela samochodu dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu, dwóch kompletów kluczyków oraz potwierdzenia wyrejestrowania auta. Jeśli takiego potwierdzenia nie otrzymamy, to sami musimy zadbać o wyrejestrowanie samochodu za granicą. Konieczne też jest wykupienie ubezpieczenia OC na czas podróży oraz wyrobienie tymczasowych tablic rejestracyjnych.

Po przyjeździe do Polski

Co nas czeka po przyjeździe do Polski? Należy odwiedzić kolejno urząd celny, urząd skarbowy, tłumacza przysięgłego, stację kontroli pojazdów i na samym końcu wydział komunikacji, gdzie po wielu trudach nareszcie zarejestrujemy samochód. Art. 71 Prawa o ruchu drogowym mówi, że właściciel pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej jest zobowiązany do jego zarejestrowania na terytorium Polski w ciągu 30 dni od dnia sprowadzenia.

W wydziale komunikacji musimy przedstawić:

  • wypełniony wniosek o rejestrację,
  • dowód tożsamości,
  • umowę kupna-sprzedaży auta,
  • dowód rejestracyjny,
  • tablice rejestracyjne albo oświadczenie o ich braku,
  • dokument potwierdzający zapłatę akcyzy,
  • zaświadczenie potwierdzające zapłacenie podatku VAT lub zaświadczenie o zwolnieniu z takiego obowiązku,
  • zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego,
  • dowód uiszczenia opłaty komunikacyjnej i ewidencyjnej,
  • dowód uiszczenia opłaty recyklingowej.

Urząd celny

W urzędzie celnym zapłacimy akcyzę. Wysokość podatku akcyzowego zależy od pojemności silnika i wynosi 3,1% wartości pojazdu dla silników do 2000 ccm oraz 18,6% dla silników powyżej 2000 ccm. Trzeba wiedzieć, że jeżeli wartość samochodu, czyli jego cena, wskazana w umowie odbiega od rzeczywistej średniej rynkowej ceny auta, to zostaniemy wezwani przez urząd do jej zmiany lub uzasadnienia, dlaczego cena jest właśnie taka.

Urząd skarbowy

W urzędzie skarbowym odbierzemy zaświadczenie potwierdzające zapłacenie podatku VAT lub brak obowiązku opłaty tegoż podatku – w zależności od tego, w jakim kraju dokonaliśmy zakupu pojazdu. Samochody sprowadzane z terytorium Unii Europejskiej są zwolnione z tej opłaty.

Tłumacz przysięgły

Przed zarejestrowaniem auta z zagranicy, jego dokumenty muszą zostać przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego. Chodzi tutaj m.in. o dowód rejestracyjny, umowę kupna-sprzedaży – chyba, że nasza umowa jest dwujęzyczna, dokument potwierdzający ważność badań technicznych. Obowiązek tłumaczenia nie dotyczy dowodów rejestracyjnych wydanych w postaci zharmonizowanej.

Stacja kontroli pojazdów

Jeżeli samochód nie ma ważnego przeglądu technicznego, przed wizytą w wydziale komunikacji musimy odwiedzić też stację kontroli pojazdów. Zgodnie w nowymi przepisami prawa auto sprowadzone z kraju należącego do Unii Europejskiej lub EFTA nie musi przed rejestracją w Polsce zostać poddane badaniu technicznemu, o ile z jego dokumentów wynika, że posiada aktualne badanie techniczne z kraju, z którego pochodzi.

Kiedy z tymi wszystkimi dokumentami, zaświadczeniami i oświadczeniami dotrzemy w końcu do wydziału komunikacji, musimy jeszcze wnieść niemałą opłatę komunikacyjną i ewidencyjną oraz opłatę recyklingową na rzecz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wówczas otrzymamy tymczasowy dowód rejestracyjny i nareszcie będziemy mogli zacząć cieszyć się zakupionym za granicą samochodem.

Dowiedz się, jak możemy Ci pomóc

Skontaktuje się z Tobą nasz specjalista.

© 2024 Salvum
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Administratorami Twoich danych osobowych są podmioty tworzące Salvum Odszkodowania. Mamy siedzibę w Sulejowie przy ul. Koneckiej 41. Dane osobowe, które podajesz w formularzu przetwarzamy w celu kontaktu z Tobą oraz kierowania do Ciebie naszych ofert. Masz prawo w każdym czasie cofnąć swoją zgodę na kontakt i otrzymywanie od nas ofert dzwoniąc na infolinię +48 731 31 31 31, pisząc e-mail na adres biuro@salvum.com.pl lub list pod adres Salvum Odszkodowania, ul. Konecka 41, 97-330 Sulejów z dopiskiem "Moje dane osobowe". Tutaj dowiesz się więcej o regułach przetwarzania przez nas Twoich danych.