Pixel

Likwidacja szkód w ramach ubezpieczenia OC nie zawsze spełnia nasze oczekiwania. Jak reklamować działania ubezpieczyciela i jakie kroki podjąć, by wyegzekwować swoje prawa?

Kiedy i jak reklamować likwidację szkód?

W opinii osób poszkodowanych ubezpieczyciel często nie wywiązuje się ze swoich zobowiązań w sposób satysfakcjonujący. Warto dochodzić swoich praw i to zarówno w sytuacji gdy ubezpieczyciel nie likwiduje szkody w ramach ubezpieczenia OC w terminie (z reguły powinno to nastąpić w terminie 30 dni od zgłoszenia zdarzenia) lub gdy po prostu nie zgadzamy się z jego stanowiskiem. Często towarzystwa ubezpieczeniowe nie przedstawiają również dokumentacji, która miałaby to stanowisko popierać. Wskazane jest jednak, by wysuwając roszczenia względem ubezpieczyciela zachować odpowiednią ścieżkę postępowania: zaczynając od reklamacji, poprzez wniosek o podjęcie działań skierowany do Rzecznika Finansowego, w ostateczności wkraczając na drogę postępowania sądowego.

Reklamacja u ubezpieczyciela

Reklamacje można złożyć pisemnie, ustnie (telefonicznie lub w oddziale ubezpieczyciela) albo za pośrednictwem poczty elektronicznej. Odpowiedź powinna zostać udzielona w formie pisemnej w ciągu 30 dni (w wyjątkowych sytuacjach 60 dni). W przypadku odrzucenia roszczeń, o ile ubezpieczyciel przewiduje taką możliwość, można odwołać się do ubezpieczyciela jeszcze raz.

Wniosek do Rzecznika Finansowego

Rzecznik Finansowy może podjąć działania dopiero po wyczerpaniu przez nas postępowania reklamacyjnego u ubezpieczyciela. Należy skierować do Rzecznika wniosek o podjęcie działań w indywidualnej sprawie. Jeśli Rzecznik uzna zasadne występuje wówczas do ubezpieczyciela w ramach postępowania skargowego. Wszelka korespondencja pomiędzy Rzecznikiem a ubezpieczycielem pozostaje do wglądu poszkodowanego. Istnieje również możliwość rozwiązania sporu przez Rzecznika Finansowego podczas pozasądowego postępowania, na które ubezpieczyciel ma obowiązek się stawić.

Droga postępowania sądowego

Jeśli nawet interwencja Rzecznika nie przyniesie efektów pozostaje wystąpienie na drogę sądową. Powództwo można wytoczyć na podstawie art. 20 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK według przepisów o właściwości ogólnej (tj. przed sąd właściwy dla siedziby pozwanego zakładu ubezpieczeń) bądź przed sąd właściwy dla miejsca zamieszkania lub siedziby poszkodowanego lub uprawnionego z umowy ubezpieczenia. W toku postępowania należy udowodnić zasadność swoich roszczeń. Należy jednocześnie pamiętać o tym, że roszczenia z umowy ubezpieczenia OC pojazdów mechanicznych przedawniają się z upływem 3 lat od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie (lub o osobie obowiązanej do jej naprawienia).

O nieprawidłowych praktykach stosowanych przez ubezpieczycieli można powiadomić także Komisję Nadzoru Finansowego – nie podejmuje ona co prawda działań w indywidualnych sprawach, ale jako organ nadzoru, w sytuacji gdy dochodzi do łamania przepisów prawa, może podjąć względem ubezpieczyciela szereg innych działań.

Odkup prawa do odszkodowania

Jeśli masz zastrzeżenia co do kwoty wypłaconego odszkodowania, a dodatkowo przeraża Cię wizja uciążliwego i kosztownego postępowania sądowego warto zastanowić się na odsprzedaniem odszkodowania. Powierzając swoją sprawę specjalistom na co dzień zajmującym się odkupem odszkodowań komunikacyjnych, którzy posiadają stosowne kwalifikację a ponadto doświadczenie w prowadzeniu tego typu spraw, szanse na odzyskanie niedoszacowanej kwoty odszkodowania są naprawdę spore.

Find out how we can help you

Our expert will contact you

© 2024 Salvum
By using this website you agree to the use of cookies in accordance with current browser settings.
The administrators of your personal data are the entities creating the Salvum Odszkodowania company with the office in Sulejów at ul. Konecka 41. The personal data you provide in the form are processed for contact and to send you our offers. At any time, you have the right to withdraw your consent to contact and receive offers from us by calling the hotline +48 731 31 31 31, by e-mail to biuro@salvum.com.pl or sending a letter to Salvum Odszkodowania, ul.Konecka 41, 97-330 Sulejów, with the annotation "My personal data". Here you will learn more about the rules for processing your data.