Pixel

Przerwy w dostawie prądu mogą być bardzo uciążliwe i to zarówno dla przedsiębiorców, jak i odbiorców indywidualnych. W określonych sytuacjach możemy ubiegać się o rekompensatę poniesionych strat w postaci bonifikaty lub odszkodowania.

Dopuszczalny czas przerwy w dostawie energii elektrycznej

Niestety nie każda przerwa w dostawie prądu jest automatycznie podstawą do roszczeń względem dostawcy energii. W zależności od grupy przyłączeniowej do której należy odbiorca energii, dopuszczalny czas przerwy w dostawie energii kształtuje się na innym poziomie. Dla odbiorców zaliczanych do grup przyłączeniowych I‐III i VI czas trwania w ciągu roku kalendarzowego wyłączeń planowanych i nieplanowanych określa umowa o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji albo umowa kompleksowa. Dla podmiotów zaliczanych do grup przyłączeniowych IV i V dopuszczalny czas trwania:

1) jednorazowej przerwy w dostarczaniu energii elektrycznej nie może przekroczyć w przypadku:

  • przerwy planowanej (o której odbiorca został poinformowany z odpowiednim wyprzedzeniem) - 16 godzin,
  • przerwy nieplanowanej - 24 godzin;

2) przerw w ciągu roku, stanowiących sumę czasów trwania przerw jednorazowych długich i bardzo długich, nie może przekroczyć w przypadku:

  • przerw planowanych - 35 godzin,
  • przerw nieplanowanych - 48 godzin.

Bonifikata za przekroczenie dopuszczalnego czasu przerwy w dostawie energii

W przypadku, gdy przerwa w dostawie energii przekroczy dopuszczalny czas trwania (określony w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 4 maja 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego albo umowie) odbiorcy przysługuje prawo otrzymania od dostawcy bonifikaty. Za każdą niedostarczoną jednostkę energii elektrycznej odbiorcy końcowemu przysługuje bonifikata w wysokości pięciokrotnej ceny energii elektrycznej; ilość niedostarczonej energii elektrycznej w dniu, w którym miała miejsce przerwa w jej dostarczaniu, ustala się na podstawie poboru tej energii w odpowiednim dniu poprzedniego tygodnia, z uwzględnieniem czasu dopuszczalnych przerw określonych w umowie lub odrębnych przepisach. Typowa rodzina może liczyć na rekompensatę za przekroczenie dopuszczalnego czasu przerwy jednorazowej i nieplanowanej w wysokości jedynie kilkunastu złotych za dobę, jednak w przypadku dużych przedsiębiorstw bonifikata będzie znacznie większa.

W celu uzyskania bonifikaty konsument musi złożyć w przedsiębiorstwie energetycznym pisemny wniosek o wypłatę bonifikaty. Wypłata nastąpi dopiero po rozpatrzeniu i uznaniu jego zasadności. W przypadku odrzucenia roszczeń można zwrócić się o rozstrzygnięcie sporu z tytułu umów cywilnoprawnych do sądu powszechnego.

Odszkodowanie za zniszczony w wyniku przepięcia sprzęt

Odbiorca może domagać się również odszkodowania od dostawcy energii z tytułu szkód poniesionych wskutek przepięcia lub awarii sieci elektrycznej: za zniszczony sprzęt AGD i RTV, rozmrożoną w wyniku przepięcia zawartość lodówki, porażenie prądem itp. Roszczenie należy skierować do przedsiębiorstwa, które zajmuje się dystrybucją energii elektrycznej i do którego należy sieć energoelektryczna dostarczająca nam energię. Również w tym wypadku droga do uzyskania odszkodowania może nie być prosta. Często winą za zaistniałe straty dystrybutor energii próbuje obarczyć firmę odpowiedzialną za utrzymanie infrastruktury i serwis linii przesyłowej, a nawet przerzucić winę na samego odbiorcę, twierdząc, że uszkodzenia spowodowane były wadliwą instalacją elektryczną użytkownika lub niedostatecznym jej zabezpieczeniem.

Find out how we can help you

Our expert will contact you

© 2025 Salvum
By using this website you agree to the use of cookies in accordance with current browser settings.
The administrators of your personal data are the entities creating the Salvum Odszkodowania company with the office in Sulejów at ul. Konecka 41. The personal data you provide in the form are processed for contact and to send you our offers. At any time, you have the right to withdraw your consent to contact and receive offers from us by calling the hotline +48 731 31 31 31, by e-mail to biuro@salvum.com.pl or sending a letter to Salvum Odszkodowania, ul.Konecka 41, 97-330 Sulejów, with the annotation "My personal data". Here you will learn more about the rules for processing your data.