Praktyka likwidacji szkód komunikacyjnych pozwoliła na wykształcenie różnych metod rozliczania się towarzystw ubezpieczeniowych z poszkodowanymi oraz warsztatami samochodowymi. Pojawia się więc pytanie, czy każdy poszkodowany w wypadku drogowym kierowca może skorzystać z tzw. sprzedaży szkody? Czy forma bezgotówkowej likwidacji szkody wyklucza możliwość skorzystania z usług Salvum?
Bezgotówkowa naprawa pojazdu to jedna z wielu form likwidacji szkody, która cieszy się dużym zainteresowaniem wśród kierowców. Naprawa bezgotówkowa kojarzy się z dużą wygodą, wszak w rozliczeniach nie uczestniczy poszkodowany. Jednakże decydując się na taką formę współpracy należy mieć na uwadze kilka istotnych kwestii.
Naprawa bezgotówkowa może opierać się na dwóch różnych dokumentach. Pierwszym z nich i najpopularniejszym jest cesja wierzytelności. Aby warsztat mógł samodzielnie rozliczyć się z Ubezpieczycielem poszkodowany przelewa na warsztat przysługujące mu prawa do odszkodowania. Podpisując cesję należy bardzo dokładnie zapoznać się z jej treścią, aby przypadkiem nie oddać warsztatowi również innych przysługujących praw np. za najem pojazdu zastępczego. Skorzystanie z naprawy bezgotówkowej na zasadzie cesji niestety uniemożliwi w późniejszym czasie skorzystanie z usług Salvum, ponieważ nie można sprzedać szkody, którą wcześniej oddano warsztatowi.
Drugą możliwością jest naprawa bezgotówkowa na podstawie upoważnienia do odbioru odszkodowania. Poszkodowany pisemnie upoważnia warsztat do odbioru odszkodowania za naprawę pojazdu. W przypadku podpisania samego upoważnienia nie ma w późniejszym czasie przeciwwskazań do skorzystania z usług Salvum, ponieważ faktyczne prawa do odszkodowania pozostają po stronie poszkodowanego. Jednakże taka dokumentacja wymaga dokładnej analizy prawnej w celu upewnienia się, że dokument nazwany „upoważnieniem” nie jest w istocie ukrytą cesją.
Podsumowując – bezgotówkowa naprawa pojazdu nie musi wykluczać możliwości skorzystania z naszych usług. Każda sprawa jest przez nas indywidualnie weryfikowana pod kątem wystąpienia niedopłaty - niezależnie od tego, czy jest z OC czy z AC i jak została zlikwidowana.
Niezależnie od wybranego wariantu przeprowadzenia naprawy poszkodowany może zwrócić się do podmiotu odpowiedzialnego za szkodę z roszczeniem odszkodowawczym za utratę rynkowej wartości pojazdu. W przypadku wyliczenia tego odszkodowania pojazd poddawany jest bardzo surowej ocenie pod względem stanu technicznego, historii szkodowej oraz wieku. Nie bez znaczenia pozostaje także zakres powstałych uszkodzeń. Największe szanse na uzyskanie odszkodowania za utratę wartości handlowej mają zatem pojazdy w wieku maksymalnie do 6 lat (w zależności od wartości rynkowej i klasy pojazdu), które miały pierwsze zdarzenie o charakterze kolizyjnym.
Zaznaczyć należy, że w przypadku szkody całkowitej nie występuje możliwość dochodzenia roszczeń z tytułu utraty wartości handlowej pojazdu, nawet jeśli faktycznie pojazd został naprawiony.
Our expert will contact you
Salvum Odszkodowania
+48 731 31 31 31
biuro@salvum.com.pl
Konecka 41
97-330 Sulejów
NIP: 771-265-70-71