Zgłaszanie kolizji drogowej krok po kroku

Kolizja może przydarzyć się każdemu. Choć w takich sytuacjach trudno zachować zimną krew, warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach postępowania, dzięki którym w przyszłości unikniemy przykrych niespodzianek i bez problemu uzyskamy odszkodowanie. Jak zachować się w przypadku kolizji?

Czy to na pewno kolizja?

Jeżeli jesteś uczestnikiem wypadku, pierwsza rzecz, jaką musisz ustalić to stwierdzenie, czy na pewno doszło tylko do kolizji. Inne zasady postępowania obowiązują bowiem w przypadku kolizji, inne, gdy mamy do czynienia z wypadkiem.

Kolizja to zdarzenie drogowe, którego efektem są wyłącznie szkody materialne, zazwyczaj uszkodzenia pojazdów biorących udział w zdarzeniu.

Wypadek to zdarzenie drogowe, w którym ucierpiały nie tylko pojazdy, ale też osoby. W takich sytuacjach wezwanie odpowiednich służb ratunkowych, a zatem policji i pogotowia, jest konieczne.

Czy wzywać policję?

Jeżeli mamy do czynienia z kolizją, musimy bezzwłocznie usunąć pojazdy z drogi na pobocze, tak, by nie utrudniały ruchu. Zanim to zrobimy warto wykonać odpowiednią dokumentację fotograficzną, np. zrobić zdjęcie aparatem w telefonie.

W sytuacji gdy wina jest oczywista, a kierowca, który spowodował wypadek, nie ma zamiaru się od niej uchylać wystarczy wypełnić oświadczenie o zdarzeniu drogowym. Dokument ten będzie odgrywał kluczowe znaczenie przy ubieganiu się o wypłatę odszkodowania z OC sprawcy wypadku.

Formularz oświadczenia znajdziesz na stronie każdego towarzystwa ubezpieczeniowego. Warto go zawsze wozić w samochodzie.

Odpowiedni dokument można sporządzić również na zwykłej kartce papieru. By był ważny muszą się na nim znaleźć odpowiednie informacje:

  • opis kolizji (data i miejsce, opis okoliczności),
  • dane poszkodowanego i sprawcy,
  • dane towarzystwa ubezpieczeniowego sprawcy oraz numer jego polisy,
  • dane pojazdów, które brały udział w wypadku lub kolizji,
  • podpis sprawcy.

Jeśli kierowca nie przyznaje się do winy lub też wina nie jest oczywista, najlepszym rozwiązaniem będzie wezwanie odpowiednich służb. Policjanci ustalą, kto jest odpowiedzialny za spowodowanie wypadku i sporządzą odpowiedni dokument. Policję warto wezwać również w sytuacji gdy zachodzi podejrzenie, że sprawca wypadku był pod wpływem alkoholu lub też gdy zachowuje się on agresywnie.

Co z samochodem?

W sytuacji gdy Twój pojazd nie nadaje się do dalszej jazdy w ramach odszkodowania z OC sprawcy firma ubezpieczeniowa powinna Ci zwrócić pieniądze za holowanie pojazdu. Na czas naprawy samochodu należy Ci się również samochód zastępczy.

Jak zgłosić szkodę?

Kolejna sprawa to zgłoszenie szkody do towarzystwa ubezpieczeniowego sprawcy. Zbada ono okoliczności zdarzenia, oceni rozmiary szkód i wyda odpowiednią decyzję o przyznaniu odszkodowania.

Większość ubezpieczycieli oferuje różne możliwości zgłoszenia szkody, w tym telefonicznie, mailowo, poprzez wypełnienie formularza kontaktowego na stronie internetowej lub też poprzez wypełnienie odpowiedniego formularza drukowanego i dostarczenie go do siedziby towarzystwa. Firma ubezpieczeniowa poinformuje Cię pisemnie o przyjęciu zgłoszenia a także wskaże dokumenty, jakie musisz dostarczyć. Na wydanie decyzji firma ubezpieczeniowa ma czas do 30 dni, choć w niektórych wypadkach może się on wydłużyć.

W przypadku wydania pozytywnej decyzji towarzystwo ubezpieczeniowe wypłaci Ci kwotę ustaloną w oparciu o kosztorys naprawy pojazdu lub też rozliczy się bezpośrednio z warsztatem samochodowym. Masz prawo wybrać formę rozliczenia, jaka najbardziej Ci pasuje.

Oględziny samochodu

Uszkodzony samochód wymaga oczywiście naprawy. Zanim zlecisz ją mechanikowi, nie zapomnij o oględzinach pojazdu i zleceniu wykonania kosztorysu szkody.

Towarzystwa ubezpieczeniowe najczęściej proponują naprawę w jednym z warsztatów, z którym współpracują oraz wycenę przez swojego specjalistę. Warto w tym wypadku skorzystać z pomocy osoby z zewnątrz i poprosić o własny kosztorys. Towarzystwa ubezpieczeniowe nawet w 90% przypadków zaniżają kwotę odszkodowania.

Skontaktuj się z nami - powiemy, jak możemy Ci pomóc!

Nasz konsultant odezwie się do Ciebie w ciągu 24 godzin.

Dziękujemy za wysłanie zgłoszenia.
Nasz specjalista wkrótce się z Tobą skontaktuje.
© 2017 Salvum