Pixel

Jak ubezpieczyć zabytkowy samochód? Czy w ogóle się to opłaca? A nawet, czy w ogóle jest to możliwe? Wielu początkujących kolekcjonerów zabytków często zadaje sobie podobne pytania. W tym artykule prezentujemy kilka najważniejszych informacji, rozwiewających takie wątpliwości.

Jakie auta mogą być uznane za zabytkowe?

Pojazd musi spełniać szereg wymogów, by oficjalnie trafić do grupy samochodów zabytkowych. O wpisie do rejestru decyduje konserwator zabytków na wniosek rzeczoznawcy. Jak w skrócie zdefiniować pojęcie „samochód zabytkowy”? To takie auto, które ma 25 lat lub więcej i co najmniej od 15 lat nie jest już produkowane. Trzeba jednak pamiętać, że muszą w nim być zachowane oryginalne części aż w 75%.

Planując wpisanie pojazdu do rejestru zabytków, warto zwrócić uwagę na to, czy w okolicy jest więcej aut należących do tego samego modelu. Gdy będzie ich dużo, konserwator po prostu nie zgodzi się na wpis.

Co jeszcze warto wiedzieć?

  • właściciel zabytkowego samochodu musi pamiętać o utrzymaniu go w dobrym stanie
  • wymagane jest specjalne pozwolenie konserwatora przed wprowadzeniem zmian w aucie, jego sprzedażą lub gdy chce się nim przekroczyć granicę
  • naprawa pojazdu jest możliwa głównie przy użyciu oryginalnych części (wymagane jest ich 75%)
  • jeżeli właściciel udowodni nietypową konstrukcję, pochodzenie lub technologię, a także powiązania z ważnymi wydarzeniami historycznymi swojego auta, wówczas konserwator może wyjątkowo zgodzić się na wpis do rejestru (nawet gdy pojazd nie ma jeszcze 25 lat)
  • samochód zabytkowy musi przejść badanie techniczne, czasem narzucające pewne ograniczenia w jego użytkowaniu, jak chociażby nieprzekraczanie określonej prędkości

Przeczytaj także: https://www.salvum.com.pl/strefa-wiedzy/zastaw-rej...

Ubezpieczanie zabytkowych samochodów

Jeżeli auto trafi już do rejestru zabytków, właściciel będzie cieszył się pewnymi przywilejami. Pamiętaj, że w Polsce ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla wszystkich aut, ale samochodom zabytkowym przysługuje specjalne ubezpieczenie krótkoterminowe, zawierane najkrócej na 30 dni. Zabytki stanowią wyjątek i w ich przypadku nie jest wymagane ubezpieczanie auta na cały rok. Dzięki temu łatwo zaoszczędzić pieniądze, gdy pojazd długo nie wyjeżdża z garażu. Warto jednak zwrócić uwagę, że po upłynięciu ustalonego okresu ubezpieczenia krótkoterminowe po prostu wygasają oraz nie są odnawiane, więc właściciel będzie musiał zawrzeć umowę ponownie.

Bardzo częstą praktyką jest znaczne zawyżanie stawek ubezpieczeń samochodów zabytkowych. Ubezpieczyciel często nie podaje stałej stawki, za to wylicza składkę indywidualnie dla każdego klienta, tylko czasami oferując specjalne zniżki lub pakiety pomocy po wypadku. Ponadto niekiedy jedyna dostępna oferta ubezpieczenia obejmuje okres dłuższy od 30 dni, warto więc zwrócić uwagę na to, czy dany ubezpieczyciel nie będzie wymagał zawarcia umowy od razu na kilka miesięcy. Niektórzy oferują również AC dla samochodu zabytkowego, ale wybrane przez właściciela TU może nie świadczyć takich usług.

Pamiętaj o kilku rzeczach:

  • nie wolno wyjeżdżać nieubezpieczonym samochodem zabytkowym na drogę publiczną
  • właścicielom aut uznanych za zabytkowe przysługuje opcja zakupu ubezpieczenia krótkoterminowego
  • o wpisaniu do rejestru zabytków zawsze decyduje konserwator i może odmówić nawet w przypadku spełnienia podstawowych wymagań
  • ubezpieczenie samochodu zabytkowego zwykle jest bardzo drogie
  • stare auta da się rejestrować także jako zwykłe, bez konieczności wpisywania ich do rejestru zabytków
  • cena ubezpieczenia modelu niewpisanego do rejestru zabytków może być o wiele niższa od tego samego, ale wpisanego
  • samochód historyczny to nie to samo co samochód zabytkowy – auta określane jako historyczne niekoniecznie są wpisane do rejestru zabytków
  • auto uznane za zabytkowe może od tej chwili być rejestrowane jedynie jako zabytek i nie da się go już później zarejestrować w normalny sposób

Dowiedz się, jak możemy Ci pomóc

Skontaktuje się z Tobą nasz specjalista.

© 2021 Salvum
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Administratorami Twoich danych osobowych są podmioty tworzące Salvum Odszkodowania. Mamy siedzibę w Sulejowie przy ul. Koneckiej 41. Dane osobowe, które podajesz w formularzu przetwarzamy w celu kontaktu z Tobą oraz kierowania do Ciebie naszych ofert. Masz prawo w każdym czasie cofnąć swoją zgodę na kontakt i otrzymywanie od nas ofert dzwoniąc na infolinię +48 731 31 31 31, pisząc e-mail na adres biuro@salvum.com.pl lub list pod adres Salvum Odszkodowania, ul. Konecka 41, 97-330 Sulejów z dopiskiem "Moje dane osobowe". Tutaj dowiesz się więcej o regułach przetwarzania przez nas Twoich danych.