Przerwy w dostawie prądu mogą być bardzo uciążliwe i to zarówno dla przedsiębiorców, jak i odbiorców indywidualnych. W określonych sytuacjach możemy ubiegać się o rekompensatę poniesionych strat w postaci bonifikaty lub odszkodowania.
Niestety nie każda przerwa w dostawie prądu jest automatycznie podstawą do roszczeń względem dostawcy energii. W zależności od grupy przyłączeniowej do której należy odbiorca energii, dopuszczalny czas przerwy w dostawie energii kształtuje się na innym poziomie. Dla odbiorców zaliczanych do grup przyłączeniowych I‐III i VI czas trwania w ciągu roku kalendarzowego wyłączeń planowanych i nieplanowanych określa umowa o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji albo umowa kompleksowa. Dla podmiotów zaliczanych do grup przyłączeniowych IV i V dopuszczalny czas trwania:
1) jednorazowej przerwy w dostarczaniu energii elektrycznej nie może przekroczyć w przypadku:
2) przerw w ciągu roku, stanowiących sumę czasów trwania przerw jednorazowych długich i bardzo długich, nie może przekroczyć w przypadku:
W przypadku, gdy przerwa w dostawie energii przekroczy dopuszczalny czas trwania (określony w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 4 maja 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego albo umowie) odbiorcy przysługuje prawo otrzymania od dostawcy bonifikaty. Za każdą niedostarczoną jednostkę energii elektrycznej odbiorcy końcowemu przysługuje bonifikata w wysokości pięciokrotnej ceny energii elektrycznej; ilość niedostarczonej energii elektrycznej w dniu, w którym miała miejsce przerwa w jej dostarczaniu, ustala się na podstawie poboru tej energii w odpowiednim dniu poprzedniego tygodnia, z uwzględnieniem czasu dopuszczalnych przerw określonych w umowie lub odrębnych przepisach. Typowa rodzina może liczyć na rekompensatę za przekroczenie dopuszczalnego czasu przerwy jednorazowej i nieplanowanej w wysokości jedynie kilkunastu złotych za dobę, jednak w przypadku dużych przedsiębiorstw bonifikata będzie znacznie większa.
W celu uzyskania bonifikaty konsument musi złożyć w przedsiębiorstwie energetycznym pisemny wniosek o wypłatę bonifikaty. Wypłata nastąpi dopiero po rozpatrzeniu i uznaniu jego zasadności. W przypadku odrzucenia roszczeń można zwrócić się o rozstrzygnięcie sporu z tytułu umów cywilnoprawnych do sądu powszechnego.
Odbiorca może domagać się również odszkodowania od dostawcy energii z tytułu szkód poniesionych wskutek przepięcia lub awarii sieci elektrycznej: za zniszczony sprzęt AGD i RTV, rozmrożoną w wyniku przepięcia zawartość lodówki, porażenie prądem itp. Roszczenie należy skierować do przedsiębiorstwa, które zajmuje się dystrybucją energii elektrycznej i do którego należy sieć energoelektryczna dostarczająca nam energię. Również w tym wypadku droga do uzyskania odszkodowania może nie być prosta. Często winą za zaistniałe straty dystrybutor energii próbuje obarczyć firmę odpowiedzialną za utrzymanie infrastruktury i serwis linii przesyłowej, a nawet przerzucić winę na samego odbiorcę, twierdząc, że uszkodzenia spowodowane były wadliwą instalacją elektryczną użytkownika lub niedostatecznym jej zabezpieczeniem.
Skontaktuje się z Tobą nasz specjalista.
Salvum Odszkodowania
+48 731 31 31 31
biuro@salvum.com.pl
Konecka 41
97-330 Sulejów
NIP: 771-265-70-71