Pixel

Kosztorys naprawy pojazdu powinien być sporządzony według określonego schematu i zawierać szczegółową specyfikację przeprowadzonych działań naprawczych. To z tego dokumentu poszkodowany kierowca powinien się dowiedzieć na jaką kwotę oszacowano szkodę i naprawę pojazdu.

Szczegółowa specyfikacja naprawy

W interesie osoby poszkodowanej jest zwrócenie uwagi na formę sporządzenia kosztorysu. Kalkulacja kosztów naprawy pojazdu to dokument o niemałym znaczeniu, gdyż to na jego podstawie wyliczane jest odszkodowanie. Kosztorys powinien być szczegółowy i powinien się w nim znaleźć wykaz:

  • liczby oraz rodzaju operacji koniecznych do dokonania naprawy (wymiana/naprawa/regeneracja części, lakierowanie elementów),
  • części podlegających wymianie oraz naprawie wraz z ich cenami,
  • jakości części (O, Q, P, Z), które uwzględniono przy kalkulacji, ich producenta i dostawcy:

części O (oryginalne/ serwisowe) – to części rekomendowane i dostarczane przez koncern samochodowy – produkowane przez sam koncern lub jego podwykonawców (części posiadają logo koncernu) części Q – części o tych samych właściwościach technicznych jak części O, produkowane przez dostawców na tzw. „pierwszy montaż”, produkowane z użyciem tej samej technologi jak w przypadku produkcji dla koncernu, jednak opatrzone logo rzeczywistego producenta, dostępne w niezależnych hurtowniach i sieciach sklepów części P – części porównywalnej jakości/ alternatywne, odpowiadają jakością tym stosowanym w montażu fabrycznym, jednak nie są dostarczane na pierwszy montaż części Z – zamienniki, nieuwzględnione w powyższych kategoriach

  • liczby, rodzaju oraz stawek roboczogodzin koniecznych do przeprowadzenia naprawy pojazdu,

Kosztorys powinien wyszczególniać stawki oraz liczbę roboczogodzin wypracowanych zarówno przez mechanika samochodowego, blacharza czy lakiernika. Pozwala to porównać zastosowane w kalkulacji stawek poszczególnych specjalistów.

Ubezpieczyciel nie może ponadto tłumaczyć braku przedstawienia szczegółowej kalkulacji faktem używania do wyceny samochodów specjalistycznego systemu informatycznego (np. Audatex, Info-Expert).

Proceder zaniżania odszkodowań

Kalkulacja powypadkowa jest podstawą do roszczeń odszkodowawczych, dlatego kosztorys, który nie zawiera wymienionych wyżej elementów powinien wzbudzić podejrzenia o zaniżenie kwoty odszkodowania. Ubezpieczyciele stosują wiele wybiegów, by zaniżyć kosztorys naprawy pojazdu. Jeśli w wyniku wypadku uszkodzony został starszy samochód lub gdy uszkodzenia pojazdu są znaczne a naprawa kosztowna, ubezpieczyciele starają się wykazać zaistnienie szkody całkowitej. Udowadniają, iż koszty naprawy przewyższają wartość pojazdu sprzed wypadku i wypłacają poszkodowanemu znacznie zaniżone odszkodowanie. Często zaniżana jest sama wartość pojazdu przed wystąpieniem szkody.

W przypadku szkody częściowej ubezpieczyciele stosują metodę odwrotną – starają się pomniejszyć szacowane koszty naprawy:

  • uwzględniają amortyzację części czyli stopień zużycia uszkodzonych części pojazdu, które trzeba wymienić,
  • zaniżają koszty robocizny,
  • stosują ceny tanich zamienników, nawet jeśli w uszkodzonym samochodzie właściciel zawsze montował nowe części.

Warto zgłosić się do firmy zajmującej się odkupem odszkodowań komunikacyjnych i sprawdzić czy ubezpieczenie, które otrzymałeś nie zostało zaniżone. Podmioty te działając na rynku odszkodowań i ubezpieczeń doskonale znają specyfikę działania towarzystw ubezpieczeniowych i mają doświadczenie w prowadzeniu spraw przeciw stosującym nieuczciwe praktyki ubezpieczycielom. Odkup to najszybsza i nie wymagająca angażowania czasu ani pieniędzy metoda odzyskania zaniżonej kwoty odszkodowania.

Find out how we can help you

Our expert will contact you

© 2020 Salvum
By using this website you agree to the use of cookies in accordance with current browser settings.
The administrators of your personal data are the entities creating the Salvum Odszkodowania company with the office in Sulejów at ul. Konecka 41. The personal data you provide in the form are processed for contact and to send you our offers. At any time, you have the right to withdraw your consent to contact and receive offers from us by calling the hotline +48 731 31 31 31, by e-mail to biuro@salvum.com.pl or sending a letter to Salvum Odszkodowania, ul.Konecka 41, 97-330 Sulejów, with the annotation "My personal data". Here you will learn more about the rules for processing your data.